Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Recensies Maandag

Boeken > Maandagavond kwart over tien

Amarant, magazine voor lesbische en biseksule vrouwen, jaargang 47, nummer 4 (augustus 2018)
Aafke Vlaanderen Oldenzeel

Eindelijk weer een verhalenbundel van Adriënne Nijssen, en wat leest ‘ie’ heerlijk weg. Adriënne verstaat  de kunst om uit elk heimelijk opgevangen gesprek, krantenbericht, elke ontmoeting in binnen- en buitenland, een herkenbaar verhaal te maken.
Het zijn dingen die jou en mij zouden kunnen overkomen, dat maakt ze zo toegankelijk. Ze kan beeldend vertellen, vol humor en gevoel. Geweldig vond ik het verhaal ‘Dat mistige rooie beest’ waarbij je denkt ‘poeh, dat zou mijn vriendin  niet zijn, maar waar het verhaal aan het eind toch een andere, verrassende wending krijgt.
En heerlijk om als lesbische vrouw niet ‘om te hoeven denken’ omdat de verhalen gaan over ontmoetingen, romances,  break-ups en ‘flirtages’ tussen vrouwen, toch nog vaak lastig om te vinden, of alles al verslonden.
Het fijne van dit boek, een verhalenbundel, is dat je het makkelijk pakt om even een paarverhalen te lezen. Mijn bezwaar  bij een roman is dat je vaak, net als je lekker in het verhaal zit, er weer iets anders moet gebeuren. Of dat je het maar niet pakt omdat je weet dat je maar kort de tijd hebt om te lezen. Dan is een verhalenbundel heerlijk, je leest per verhaal en kunt  na elk verhaal wegleggen (al lees je stiekem toch nog altijd even een …). En juist daardoor lees je het veel sneller uit dan een roman.
Adriënne heeft weer een pareltje afgegeven, een bundel die ik met zeer veel plezier heb gelezen. Een zeer welkome bundel  in een boekenwereld waar het heterogehalte toch de boventoon voert. Wat overigens niet wil zeggen dat de bundel alleen maar gelezen kan worden door lesbische vrouwen. Voor iedereen die te maken heeft met liefde, relaties en daten zijn de verhalen herkenbaar!

Recensie Lalage leest
oktober 2018
Maandagavond kwart over tien – Adriënne Nijssen

Regelmatig bezoek ik het boek-van-de-maand-gesprek in de centrale van Amersfoort. Daar vertellen steeds vier mensen over een boek dat ze anderen willen aanraden: een schrijver uit de regio Eemland, een medewerker van de bibliotheek, een boekverkoper en een ‘gewone’ lezer. Af en toe mag ik die laatste rol vervullen en deze keer vertel ik over mijn ervaringen met poëzie. Daarbij lees ik voor uit de geweldige bundel steen openvouwen van Alexis de Roode. Als Eemlandse schrijver treedt Adriënne Nijssen op, die net als ik inmiddels een bekend gezicht is bij deze maandelijkse bijeenkomsten. Soms prijst ze een boek aan dat ze gelezen heeft, maar deze keer presenteert ze haar eigen nieuwste boek Maandagavond, kwart over tien, door er een verhaal uit voor te lezen.

Ik aarzel om het boek te recenseren, maar mijn nieuwsgierigheid wint het. Thuis heb ik mijn schoenen nog niet uitgetrokken of ik begin al te lezen. De verhalen zijn lekker kort, maar een paar bladzijden, dus nog eentje kan ook  makkelijk. En steeds weer grijp ik naar die bundel, voor een verhaaltje tussendoor.

Adriënne is een bijzondere, uitgesproken vrouw die veel heeft meegemaakt. Ze steekt nooit onder stoelen of banken dat ze het liefst over vrouwen en de lesbische liefde schrijft. En als het over een man gaat, dan is het omdat die iets met een vrouw te maken heeft. De verhalen gaan inderdaad meestal over een vrouw die verliefd wordt op een andere vrouw of het juist uitmaakt. Er zit vaak een verrassing in. Zo is er dat verhaal dat aan het einde niet over een menselijke geliefde maar over een kat blijkt te gaan, erg grappig. Als je het dan nog een keer leest, vallen ineens alle eigenaardigheden op hun plek.

Adriënne reist graag en dat is te merken in het boek. Sommige verhalen spelen zich af in het buitenland, zoals het ontroerende stukje over het Afrikaanse meisje dat verlangend naar het spijkerjack van de hoofdpersoon kijkt. In andere verhalen fantaseert de hoofdpersoon erop los als ze een flard van een gesprek opvangt, zoals iedereen weleens zal doen als je alleen zit te wachten in een café bijvoorbeeld. Adriënne vertelde me dat haar verhalen altijd gebaseerd zijn op de werkelijkheid en dat kan ik merken, maar het is ook duidelijk dat ze een rijke fantasie heeft die me doet glimlachen.

Het boek is niet bij een bekende uitgeverij verschenen, maar ik kom werkelijk geen enkele storende taalfout tegen. Ik zou hoogstens hier en daar een komma willen toevoegen. Adriënne heeft een heldere, fijne schrijfstijl. Op een gegeven moment wordt  het wel meer van hetzelfde, maar ik pak steeds met plezier dat paarse boek. Dit is gewoon lekker leesvoer.

Met dank aan Adriënne Nijssen voor het recensie-exemplaar.

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu